Ema má mamu

ŠlabikárTúto vetičku sme mali všetci v šlabikári, však?

Možno táto jediná vec vysvetľuje zlyhanie školstva, prípadne celej našej civilizácie. Ale poďme poporiadku.

Jedna vec je víťazoslávny okamih, kedy dieťa rozlúšti písmenká a dokáže nahlas prečítať napísaný text.

Úplne iná vec je, keď sa následne opýtate, čo – “Ema má mamu” – znamená. Moja kamarátka má doma prváčika – dcérku, ktorá sa učí čítať a po pôvodnom nadšení z úspechu, sa pre istotu opýtala, čo znamenajú tie slová. Jej dcéra vyvalila oči, zaváhala a povedala – “No predsa, že… že… Ema má mamu!”

Mamička sa s trpezlivosťou opakovane pýtala, ale dievčatko stále nevedelo odpovedať.

Samozrejme, naozaj je prvou úlohou dosiahnuť, aby sa napísané písmenká zmenili na čítané hlásky a dieťa dokázalo text vysloviť, za čo ho treba pochváliť. Ale ani na okamih nesmieme zabudnúť, načo to čítanie vôbec potrebujeme.

Hovoríme a pochopení textu!

Hovoríme o pochopení jednotlivých slov a o tom, čo tými slovami chceme povedať.

A tak mamička nelenila, začala objasňovať kto je “Ema”, kto je “mama” a čo vôbec znamená slovo ““. Dcérka napokon vyvalila oči a konečne pochopila, že “Ema má mamu” nie je o vydávaní zvukov, ale že tie slová skutočne niečo znamenajú.

Možno to deti najlepšie pochopia vtedy, keď im napíšete text: “Cukríky máš v skrinke na balkóne.” Ak si dieťa uvedomí, že pochopiť slová môže byť užitočné, tak urobilo prvý podstatný krok k úspechu v živote.

Často počúvame, že zo škôl vychádzajú funkčne negramotní ľudia, ktorí síce dokážu formálne čítať, ale nerozumejú textu. Sú to absolventi, ktorých škola nenaučila, že slová materinskej reči treba tiež hľadať v slovníku a významov je omnoho viac, ako by si mnohí dokázali pripustiť. Ak nahlas vyslovíte slová: “Mama má Emu.” – nedá sa vylúčiť, že predstavivosť niekoho napokon dovedie k niečomu takémuto:

Emu

Zážitok s “Mama má Emu, Ema má mamu…” ma nedávno osvietil ako blesk z jasného neba, lebo základ neschopnosti našich detí sa kvôli neobjasňovaniu významu slov položí už v prvej triede. A neskôr žiaci možno zažijú scénu, kedy učiteľka hovorí:

“Urobte si na tie slová vety.”

“Pani učiteľka, čo sú to vety?”

 “Deti, to sa budete učiť v ďalšom ročníku…”

Chápete?! Toto je úplná katastrofa, ktorej dosah vníma, bohužiaľ, iba veľmi málo ľudí.

Neschopnosť plniť pracovné úlohy, nechápať populizmus či deštruktívne politické prúdy, konflikty medzi ľuďmi a národmi – to všetko by sme vedeli odvodiť od toho, že sme v škole nenaučili deti sa učiť, lebo prvým základom učenia je objasňovanie významu slov.

Ak neveríte, opýtajte sa neschopného a neúspešného pracovníka, čo znamená “Ema má mamu.” Možno prídete na to, že to nepochopil vtedy a nechápe to dodnes.

Zdá sa vám to nepodstatné?

Tak dajte tomu istému človeku príkaz, aby sa pri zaváraní týchto fliaš uistil, že “Voda najviac 80 stupňov a si odmerať 10 minút, lebo potom to treba vybrať.”

Ak to celé dopadne katastrofou, tak chudák ani nepochopí, že “ po chlebe” preto, lebo si od školských čias myslel, že “Ema má mamu” je o vydávaní zvukov a nie o pochopení textu!

Na veľkú zmenu dejín netreba veľké veci. Naopak – sú to často nenápadné, drobné opatrenia. Zmena základu vzdelávania, kedy jeho kľúčovým princípom bude dôsledné objasňovanie slov učiteľmi aj žiakmi, bude vskutku obrat v dejinách.

Ak stále neveríte, opýtajte sa bežného učiteľa, čo znamená slovo “vzdelávanie”.

Možno s hrôzou zistíte, že jeho predstava súvisí s tým, či dokážeme do detí napchať dlhý zoznam z učebných osnov, vyskúšať ich z toho, či to vedia zopakovať ako papagáj a nikto sa nepozerá na to, že človeka potrebujeme nachystať na praktický život, prácu a popri tom ho naučiť základom filozofie, mravnosti, slušnosti, umiernenosti a ohľaduplnosti.

Ach áno, pôvodný význam slova filozofia je “láska k múdrosti”.

O tom to celé je.

© Obrázok s emu nakreslil Gabriel Filcík.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>