Návod na médiá pre nepoučených

Hovorí sa, že človeka ľahšie oklamete, ako ho presvedčíte, že ho klamú. Zdá sa vám to nepravdepodobné? Myslíte si, že vás by nikto neobalamutil? Nuž dobre, gratulujem.

Ani nečítajte ďalej, však vám je všetko jasné.

leo-tolstoy

Ale možno vás tieto informácie zaujmú.

Všimnite si, že iba najvýznamnejším udalostiam sa venujú všetky médiá a prežúvajú ich ako keď pes zamilovane obhrýza hovädziu kosť. Voľbám amerického prezidenta sa venujú toľko, že máte chuť kričať: Už dosť! Prestaň! Na tej kosti už nie je nijaké mäso!

Väčšinou sa totiž novinári venujú rôznym témam iba povrchne, zabŕdnu do toho len pod kôrku. Tej istej veci sa podobne laxne dotknú aj iné denníky či internetové portály, ale o nejakom hlbšom pokrytí témy, či o úpornom opakovaní nemožno hovoriť.

Toto je normálne. Novinári nahryznú väčšinu tém len zľahka, o prenikaní do hĺbok spoločenských javov sa obvykle vôbec nedá hovoriť, skutočná investigatívna žurnalistika je v dnešnej uponáhľanej dobe úplná rarita.

V protiklade s tým si všimnite, že niektoré veci sa v médiách pretriasajú s tak železnou pravidelnosťou, ako keď v jaskyni kvapká voda z kvapľa. Zvlášť si všímajte zanovité kritizovanie niekoho alebo niečoho.

Nenechajte sa opiť rožkom. Ak sa nejaká kritická téma opakovane omieľa a ešte k tomu vo viacerých médiách, ani na okamih by ste nemali veriť, že sa jedná o “spontánny objav” novinárov, ktorí teraz zrazu odhalili nejaké zlo, ktoré treba takto sústavne pranierovať.

Väčšinou sa jedná o plánovitú kampaň, označuje sa to aj ako “čierna propaganda”, lebo naozaj ide o očierňovanie. Čo myslíte, odkiaľ berie premiér údajne druhej najskorumpovanejšej krajiny na svete daňové tajomstvá svojich politických súperov?

Aj keď sa mnoho naivných občanov domnieva, že tajné služby sa zaoberajú vecami, ktoré robieva Bond – James Bond a zachraňujú vlasť pred teroristickými útokmi vonkajšieho nepriateľa, musím vás schladiť. Najbežnejšia práca takýchto agentúr spočíva v poškodzovaní politických oponentov, pričom veľmoci sa okrem toho ešte zmôžu aj na očierňovanie súperov na medzinárodnej scéne.

Iba najamatérskejšie tajné služby nemajú svoje zastúpenie v redakciách všetkých dôležitých médií. A nemyslite si, že sa jedná len o mainstreamové médiá. Mnoho našincov si myslí, že keď “prekukli” vymývanie mozgov tradičnými médiami, tak už nie sú ovcami. Ale bohužiaľ, veľa takých “prebudených” si nechá vypatlať rozum pri čítaní alternatívnych serverov, ktoré sú často v úplnom područí nejakej tej nemenovanej mocnosti.

Spravidla to funguje tak, že predpísaná myšlienka sa v nejakých obmenách neustále opakuje. Zas a zas, mašinéria takých článkov môže byť (a má byť) veľmi rozsiahla a dlhodobá a má vytvoriť uniformné myslenie u cieľového publika. O čiernu propagandu sa neusilujú len tajné služby, to by bolo príliš odvážne tvrdenie. Ale fakticky sa jedná o kampaň, všimnite si, že niekto si dáva veľkú prácu s tým, aby sa rovnaká téma objavovala na rôznych miestach naraz. Má to vyzerať tak, že “novinári” objavili, ale takto si to predstavujú iba naivní a nepoučení čitatelia.

V ére sociálnych sietí sa propagandisti snažia získať na svoju stranu ľudí, ktorí potom ako zmyslov zbavení zdieľajú tieto články. Zdá sa im, že keď sa tvrdenie objavuje toľkokrát a zdieľa to toľko ľudí, tak to potom bude pravda.

Hm, budem úprimný. Takýmto ľuďom sa zvykne hovoriť: “užitoční trolli”.

ovce-myslia-spolu

Ešte raz pripomínam, že v novinárskom prostredí nie je prirodzené, aby sa nejaká téma omieľala neustále dookola. Opakované pripomínanie domnelých, či skutočných pokleskov osobností, pripisovanie nejakej zloby stále tomu istému človeku? Alebo – položte si otázku – aká je šanca, že práve k nám prídu – a rýchlo neutečú do naozaj vysnívanej krajiny, spomínané desaťtisíce utečencov, položte si otázku, koľko tých migrantov ste videli na vlastné oči? A predsa je to omieľaná téma, s ktorou vymyli mozgy neuveriteľnému počtu ľudí. (Ak ste po prečítaní posledných riadkov pocítili rozhorčenie, zadívajte sa niekoľkokrát na obrázky v článku.)

V posledných mesiacoch som videl neustále omieľať meno Soros v súvislosti s tým, že on je strojcom celej utečeneckej vlny, riadi Clintonovú, pripravil odoberanie detí, ktoré majú byť odovzdané homosexuálnym párom, atď. Nerozumejte ma zle, nie som nijaký Sorosov fanúšik, ale keď čítam všetky tie jeho previnenia a pozerám ako intenzívne to toľko ľudí zdieľa, tak si uvedomujem jedno: tí ľudia si myslia, že hrdinsky bojujú proti establišmentu, mainstreamovým médiám a otvárajú oči ovciam. No neuvedomujú si, že z jedného ovčieho stáda prešli do iného.

Keby som sa živil ako novinár, zaujímala by ma už len jedna vec: kto a prečo robí túto intenzívnu kampaň? Kto ťahá nitky?

V okamihu, keď všetka pozornosť je riadená jedným smerom, treba sa obrátiť opačným smerom a hľadať skutočných režisérov v temnote.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>