Vždy ma prekvapí, keď vidím, ako vehementne ľudia ponúkajú svoje súdy o niečom, o čom vlastne vedia málo, alebo nič.
Zrútilo sa lietadlo. Dnes ešte nikto nevie nič určitého o príčinách, a predsa vidím v novinách aj na sociálnych sieťach kategorické tvrdenia, ktoré sú iba špekuláciami.
Debatujem o tom s toľkými ľuďmi, že nakoniec asi neostane nič iné, len napísať svoje úvahy a podeliť sa o ne.
Treba ešte raz povedať, že takmer všetko je v rovine špekulácií. Vieme len, že to bol Boeing 777 Malajských aerolínií, letel z amsterdamského letiska Shiphol na linke MH17 do mesta Kuala Lumpur a zahynulo v ňom takmer 300 ľudí.
Lietadlo
Boeing 777 má skvelú reputáciu.Dlhé roky sa nespájal ani s jedinou obeťou, až vlani v San Franciscu po chybe pilotov, ktorí za dokonalého počasia nezvládli triviálny pristávací manéver a otrieskali chvost o kraj dráhy, zahynuli traja pasažieri. Treba dodať, že nebyť robustnej konštrukcie tohoto skvelého lietadla, bolo by obetí viac. V marci zmizlo také isté lietadlo, tej istej malajskej spoločnosti na trase do Pekingu a do dnešného dňa sa to považuje za najväčšiu leteckú záhadu všetkých čias. Konšpirační teoretici by vám s veľkou istotou povedali, ako to celé bolo, ale ja si radšej ešte chvíľu počkám. Raz sa možno dozvieme viac, ale teraz to nechám tak.
Príčina zrútenia a vyšetrovanie
Nie je známe, že by posádka ohlásila may-day, to poukazuje na to, že buď mali zúfalí piloti plné ruky práce so zvládaním krízy, alebo neboli schopní zavolať dispečera leteckej prevádzky, lebo rádio už nefungovalo. Staré pravidlo pre pilotov hovorí: aviate – navigate – communicate, teda: pilotuj, naviguj a komunikuj – v tomto poradí. Ak by došlo ku katastrofickému zlyhaniu (výbuch, zásah raketou, meteoritom), piloti by sa v prvom rade snažili zvládnuť riadenie. Kapitán by prevzal pilotáž, prvý dôstojník by mu pomáhal napr. pripravenými čeklistami a až v druhom rade by sa pokúšal komunikovať s vonkajším svetom. (Doplnené 27.7.: podľa fotografií na konci tohto článku by sa dalo usudzovať, že piloti boli po zásahu rakety úplne prvými obeťami; pozn. autor článku).
Nijaký profesionál, ktorý vyšetruje takúto haváriu sa nebude ponáhľať s vyhláseniami. Obvykle 30 dní po havárii vydáva vyšetrujúca autorita predbežnú správu. Kompletné vyšetrovanie trvá niekedy celé roky a na konci vydávajú záverečnú správu, v ktorej sa venujú všetkému. Opakujem – všetkému. Od štúdia záznamov o technickom stave lietadla, cez tréning pilotov, ich zdravotné záznamy, až po čierne skrinky, teda hlasový záznam z kokpitu a záznamník letových údajov. V správe sú vymenované hlavné príčiny, vedľajšie príčiny a odporúčania na zamedzenie podobných katastrof v budúcnosti.
Vyšetrujúca autorita je spravidla letecký úrad krajiny, v ktorej sa odohrala katastrofa. Ešte aj v tomto je teraz kus politiky. Proruskí rebeli by radi zdôraznili, že lietadlo sa zrútilo vlastne na ruskom území a chceli by dodať čierne skrinky do Moskvy, ale vyzerá to tak, že zdržanliví Rusi to odmietajú. Vyšetrovanie by mali viesť Ukrajinci, ale je iba logické, že pri tom majú asistovať aj ďalšie úrady a inštitúcie. Svojho experta vyšle Boeing, lebo je výrobcom stroja, NTSB, lebo je to lietadlo vyrobené v USA, Holandsko, lebo odtiaľ štartovalo a odtiaľ je aj najviac obetí, Malajzia, lebo odtiaľ je spoločnosť, ktorej patrí lietadlo. Výborné by bolo, keby sa vyšetrovania zúčastnilo Rusko, lebo bez toho prídu námietky, že vyšetrovanie mohlo byť zmanipulované. (Toto však môže tvrdiť iba ignorant, lebo menované inštitúcie majú vysokú kredibilitu a autoritu). Keďže považujem Putina a jeho administratívu za dobrých stratégov, predpokladám, že sa odmietnu zúčastniť vyšetrovania, vyložte si túto moju vetu ako chcete.
Konflikt na východe Ukrajiny
Kto vlastne „reprezentuje“ ruský živel na východnej Ukrajine? Vezmime si takého Strelkova (Igor Girkin). Nikým nezvolený donbaský vodca, ktorý je moskovským rodákom, dlhoročný ruský tajný agent, zohral svoju rolu na Kryme, ale – ak je to ten istý Strelkov, čo pôsobil v Čečensku – potom ma oblieva studený pot. Ľudia takéhoto typu sú v podstate štátni teroristi (čítal som úvahu, že útoky v Beslane a v moskovskom divadle by sa asi neodohrali, keby Strelkovove neľútostné akcie v Čečencoch nerozpútali úplne bezuzdnú túžbu po pomste), predstava, že práve on má byť reprezentantom vôle obyvateľstva, je úplne absurdná.

Vlajka strany Ruskej národnej jednoty
Druhá takáto figúrka je Pavel Gubarev, tzv. guvernér doneckého regiónu, ktorý verejne vyjadril vďačnosť za svoj vojenský výcvik paramilitantnej zložke neonacistickej strany Ruskej národnej jednoty, ktorej vlajku si ráčte pozrieť vpravo. Až keď som narazil na tento údaj, konečne som pochopil, že tu opäť funguje princíp „zlodej kričí – chyťte zlodeja“. Stále mi rezonovali obvinenia, že nová ukrajinská vláda je fašistická a vymenovala sama seba. Nuž, teraz som konečne pochopil, že aj keby obyvatelia východnej Ukrajiny mali na veci iný názor, títo samozvaní banditi by ich nabitými kalašnikovmi zahnali do kúta.
Poviem to úplne jasne. Akékoľvek snahy nejakého regiónu o sebaurčenie prestávajú byť v mojich očiach legitímne v okamihu, keď tam niekto vezme zbrane do rúk a vyjde s nimi do ulíc. Uznávam takmer výlučne silu myšlienky, ktorá sa presadí nenásilným odporom, ako to hlásal Lev Tolstoj, či preukázal Gándhí.
To, že za obyčajných obyvateľov vystupujú takíto ľudia, vo mne vyvoláva hlboké pochybnosti a preto sa nijakovsky neviem stotožniť s tým, ako vášnivo niektorí moji známi obhajujú myšlienku návratu Ukrajiny pod samoderžavie…
Ak ho zostrelili, tak kto?
Nie som priaznivcom zložitých teórií. Ak mi ľudia povedia, že niekto v marci uniesol Boeing 777 na linke MH370 na americkú základňu Diego Garcia, aby tam naštudovali fungovanie palubných systémov, aby potom mohli nafingovať zostrelenie Boeingu nad Doneckom… pozriem sa naňho, či mu náhodou neharaší. No dobre, dobre, Sherlock Holmes raz vyhlásil, že ak vylúčime nemožné, potom už prichádza do úvahy ktorákoľvek verzia udalostí. Ale…
Domnievam sa, že veci majú obvykle jednoduchšie vysvetlenie, hovorí sa tomu aj Occamova britva. Zatiaľ naozaj nevieme, či lietadlo zrazil k zemi meteor, či bomba v batožine, raketa, stíhačka, alebo nejaké katastrofálne zlyhanie stroja. Ale ak sa zrúti lietadlo vo vojnovej zóne, potom je vcelku logické predpokladať, že v tom má prsty niekto z účastníkov konfliktu.
Rusko
Toto je veľmoc, ktorú neustále obviňujú Ukrajinci, hodnostári z EÚ, USA a NATO zo všetkého možného. Nuž, nepriama zodpovednosť chodí po rozume aj mne. Vylúčiť môžeme vypálenie rakety z ruského územia. Skôr by sa dalo hovoriť o tom, že Rusi poskytli mobilné protivzdušné komplexy typu Buk vrátane obsluhy, ale o tom nemáme nijaké dôkazy. Vieme, že sú to zbraňové systémy vyrábané v Rusku. Sú príliš zložité, aby ich dokázali používať civili. Na druhej strane treba povedať, že sovietska vojenská doktrína počítala s armádou odvedencov a v bojovej zóne musí byť dostatok rebelov – bývalých vojakov, ktorí po krátkom pripomenutí základov, dokážu takýto komplex ovládať. Podľa vyjadrení ľudí, ktorí slúžili na takomto zariadení, nie je nijaký problém zostreliť Boeing 777, ktorý proti takejto rakete nemá nijakú šancu. Ale ako vravím, samotné Rusko nemá čo získať, mohli by sa pokúšať zostreliť ukrajinské lietadlo a omylom trafiť civilné, ale zdá sa mi to nepravdepodobné. Toto nie je Sachalin, kde sa zatúlalo kórejské lietadlo v roku 1983 nad najcitlivejšie vojenské základne regiónu.
Ak mám byť úprimný, vôbec nečakám, že by sa Rusko plietlo do konfliktu priamo svojimi pravidelnými vojenskými jednotkami. Skôr čakám podobný scenár, ako v Podnestersku a Abcházii. Rusi vybavia miestnych sympatizantov zbraňami a materiálnou podporou, niektorí dôstojníci ako spomínaný Strelkov sa budú zrazu tváriť, že sú obyvatelia východnej Ukrajiny (ergo – ruskej provincie), ale Rusko sa do vojny priamo so svojou pravidelnou armádou nezapojí. Toto je možno sklamanie, ktoré tvrdo zasiahlo separatistov, ktorí sa nádejali, že Rusi vpochodujú na Ukrajinu, ale momentálne je takmer jasné, že k tomuto scenáru nedôjde. To, že si miestni pohlavári bez pokynov z Ruska ani neuprdnú, to je druhá vec, ale v rámci dodržiavania dekóra sa to tvári ako nezávislá moc.
Ukrajina
Keďže rebeli nemajú letectvo, Ukrajina obvykle nemá dôvod páliť na vzdušné ciele. Pred pár dňami sa síce sťažovali na to, že jedno ich vojenské lietadlo bolo zostrelené ruskou stíhačkou a ak by sa takáto zatúlala do hĺbky ich územia, tak by sa ju mohli pokúšať zostreliť a pritom omylom zostreliť civilné lietadlo, ale pripadá mi to nepravdepodobné. Tu operuje regulérna armáda a protivzdušná obrana vie, že kvôli identifikácii cieľov by bolo lepšie použiť stíhačky.
Existuje aj možnosť, že zostrelenie MH17 je tzv. „false flag“ operácia. Keďže sa jedná o lietadlo s pasažiermi prevažne z krajín NATO, mohlo by sa ukrajinské vedenie snažiť vyvolať dojem, že stroj zostrelili separatisti a vyprovokovať ešte ostrejšie odsúdenie Ruska, ktoré čelí kvôli podpore rebelov a anexie Krymu rôznym sankciám. Zvyšovanie napätia by pomohlo jastrabom z vojensko-priemyselného komplexu USA presadiť ďalší predaj zbraní do arzenálu armády, prípadne až vyprovokovať väčšiu angažovanosť západných vojsk v konflikte. Osobne si však myslím, že takáto operácia by bola nesmierne riskantná, lebo ak by sa to prevalilo, tak by to tvrdo ohrozilo plány a domnievam sa, že tento druh akcie by mohol priniesť viac škody, ako osohu.
Proruskí rebeli
Podľa Occamovej britvy vychádza, že toto sú najpravdepodobnejší páchatelia. V prvom rade si myslím, že veľké dopravné lietadlo zostrelili omylom. Počas vojny už zostrelili ukrajinskej armáde 17 vrtuľníkov, sedem Su-25, tri Su-24, jedno Su-27, ale aj dopravné stroje typu Il-76 a An-26. V reakciách na zostrelenie letu MH17 tvrdili rebeli, že nemajú prostriedky na ostreľovanie cieľov vo výške nad 3.000 metrov. Tomu však protirečí fakt, že 14.7.2014 zostrelili An-26 letiace vo výške 6.500 metrov. Proruský portál, ktorý vychvaľuje každé víťazstvo rebelov, priniesol správu už 29. júna, že separatisti sa zmocnili ukrajinských protilietadlových komplexov.
Niekto nafilmoval toto video, ktoré dokumentuje prevoz protilietadlového raketového komplexu do oblasti obce Snižne, ktorá je v rukách povstalcov a odkiaľ mala byť raketa vypálená.
Ďalšie video údajne ukazuje odvoz batérie s chýbajúcou jednou raketou v smere na ruské hranice:
Upozorňujem, že sa nedá vylúčiť, že sa jedná o šikovne zosnovanú dezinformáciu.
Strelkov sa 17. júla o 17:50 na internete údajne chválil, že práve zostrelili ďalšie AN-26, dokonca zverejnil video, na ktorom ešte stúpa dym. Ale neskôr sa ukázalo, že jeho zábery sú prakticky identické s tými, ktoré pochádzajú z miesta zničeného malajského Boeingu a jeho príspevok bol rýchlo vymazaný. Niekto si však stihol urobiť snímku stránky a vy si ju môžete pozrieť vpravo.
Úplne absurdné tvrdenie priniesol opäť „môj obľúbenec“ Strelkov, keď priniesol správu, že zo zostreleného lietadlá padali telá osôb, ktoré boli mŕtve už predtým. Trochu mi to pripomenulo nezbedné dieťa, ktoré s ústami zababranými od čokolády tvrdí, že ju zjedol niekto iný.
Tu sú tí „mŕtvi“ ľudia:
Poznámka: toto video stihol pasažier lietadla zdieľať na Instagram pred tým, ako pred odletom vypol svoj mobil.
Načo by to bolo dobré?
Myslím si, že chceli zostreliť ukrajinský vojenský transport a Boeing zničili omylom. Rebeli nemajú dokonalý systém sledovania cieľov a zámena je za istých okolností možná. Vypovedalo by to však o istom amaterizme obsluhy, lebo rýchlosť a výška cieľa sa dá odčítať z prístrojov. An-26 v takej výške a takou rýchlosťou nemôže letieť.
Keby som mal zájsť s úvahami ešte ďalej, tak poviem, že zostrelením civilného lietadla dosiahli separatisti ešte tri veci:
- doteraz sa vojenské ciele miešali s civilnými (v jednom článku som sa dočítal, že vzhľadom na straty, sa ukrajinskí piloti zámerne snažili lietať v zákryte s civilnými lietadlami, aby tak zmiatli útočníkov), ale po zničení MH17 bol vzdušný priestor uzavretý a odteraz je už každý stroj vo vzduchu nepriateľský a páliť možno bez obáv.
- prelet vzdušného priestoru prináša príjmy. Ak sa zastaví letecká premávka nad Ukrajinou, bude to znamenať ďalšie oslabenie štátu, ktorý teraz potrebuje každú kopejku. Odrezať zdroje, to je stará známa stratégia a dala by sa aplikovať aj v tomto prípade.
- separatisti sa nevedia zmieriť s faktom, že po získaní Krymu Putin zaradil spiatočku a zreteľne sa vzdal myšlienky, že by poslal svoje armády do Donbasu. To, čo tak bravúrne zahral, by som nazval „donecký gambit„, lebo týchto pešiakov obetoval, aby odviedol pozornosť od faktu, že anektoval Krym. Lenže rebeli by mohli chcieť zvýšiť napätie až do bodu, kedy by bol Putin dotlačený do toho, aby cez hranice poslal 1000 tankov. Ale to sa podľa mňa nestane.
Nič z toho, čo tu píšem nie je možné brať ako nezvratný fakt. Sú to len moje úvahy, ktoré dávam k dispozícii a odporúčam, aby to každý bral s rezervou.
Pre úplnosť, takto nejako vyzerá protilietadlový komplex Buk v akcii:
Vyšetrovatelia
Čierne skrinky môžu dať odpovede na niektoré otázky. Nie je vylúčené, že záznamníky boli odpojené v sekunde zásahu lietadla. Ak nie, potom budú vyšetrovatelia počúvať nahrávku zúfalého a márneho boja posádky a túto úlohu im nezávidím. Zo záznamníka môžu zistiť napríklad náklon a správanie lietadla bezprostredne po zásahu, čím by sa mohlo vrhnúť svetlo na smer odkiaľ priletela strela a pod.
Omnoho dôležitejšie však bude preskúmať trosky, lebo experti dokážu z pokrúteného plechu veľmi presne vyčítať, čo sa stalo. Zároveň sa však budú zaoberať aj otázkami, prečo niektoré aerolinky obchádzali oblasť širokým oblúkom, kým iné ďalej lietali cez vojnovú zónu a aké poučenie sa z toho dá získať. Úrady predpokladali, že premávka nad 32.000 stôp bola v bezpečí, ale ako už spomínam vyššie, od konca júna už rebeli disponovali zbraňami, ktoré predstavovali reálnu hrozbu. Za posledný týždeň nad Doneckom preleteli aj stroje spoločnosti Lufthansa 52 krát bez akéhokoľvek incidentu. Linka MH17 obvykle lietala nad Azovským morom, ale 17. júla spomínali na profesionálnom fóre piloti, že sa bolo treba vyhnúť vysokým búrkovým oblakom a táto odbočka nad doneckú oblasť bola linke MH17 osudná.
Prácu expertov sťažuje fakt, že sa jedná o vojnovú zónu a nie je isté, či bude možné dodržať obvyklé štandardy vyšetrovania. Je možné, že všetky skutočnosti ani nikdy nevyjdú najavo. Aby som bol úprimný, ešte aj tí, čo lietadlo zostrelili sú v ohrození života, lebo sa nedá vylúčiť, že skončia ako nepohodlní svedkovia vo vojnovom hrobe.
Bezmála 300 obetí tejto vraždy si zaslúži, aby sa svet dozvedel, ako to bolo. Buďme trpezliví, profesionáli nám vysvetlia to všetko, čo by sme dnes chceli vedieť.
Ešte jednu vec treba spomenúť, ktorá možno čitateľov aspoň trochu upokojí. Ak došlo pri zostrelení lietadla k porušeniu trupu a náhlej dekompresii, vo výške 10 kilometrov nastáva bezvedomie bez kyslíka a špeciálneho pretlakového obleku približne za 30 sekúnd. Chcem veriť, že obete netrpeli dlho.
Bolo by správne, aby bojujúce strany pod dojmom tejto tragédie konečne prišli k rozumu a zastavili boje.
Mŕtvi dokázali zastaviť zabíjanie aspoň tam, kde zostali ich telá a trosky. Živí by sa mali od nich niečo naučiť.
Aktualizácia článku 22.7.
Skúmanie trosiek prináša svetlo do možného scenára zostrelenia MH17.
Nasledovné fotografie ukazujú časti plášťa trupu, ktoré nesú znaky zásahu šrapnelmi z bojovej hlavice.
Zvlášť závažný je tento obrázok, ktorý ukazuje miesto pod oknami, za ktorými sedel kapitán lietadla:
Na lepšiu predstavu si pozrite to isté miesto na nepoškodenom lietadle:
Výbuch pravdepodobne okamžite vyradil pilotov a to by aj objasňovalo, prečo už nedošlo ku komunikácii s riadiacou vežou.
Odfotené časti trosiek sú zakreslené zelenou farbou do nákresu lietadla:
Raketa pravdepodobne zasiahla stroj takto:
Rozsah poškodení ukazuje na veľkú raketu zem-vzduch (napr. komplex Buk) a prakticky vylučuje možnosť, že bol použitý palubný kanón stíhačky, alebo malá raketa typu vzduch-vzduch.
Pridaj komentár